Kulinář

Petr Stupka je docela kontroverzní osobnost. Někteří ho milují, jiní nesnáší. Mladší generace ho moc neznají. Když u nás přistál projekt eshopu kulinar.cz, tušili jsme, že to nebude úplně snadná věc. Eshop už pár let běžel na open-source systému Prestashop. Ten s sebou (ostatně jako všechno) nese pozitiva i negativa. V průběhu času bylo třeba další funkcionality a původní vývojář, který fungoval jako příležitostný freelancer, je rouboval na systém. To ztěžovalo aktualizovatelnost a další úpravy, protože systém poslepovaný z různých pluginů, kde se ještě zasahuje do kódu pro vylazení detailů, je zkrátka křehký.

Narozdíl od Wordpressu, kde spíše zákazníci bojují s bezpečností, Prestashop je více pověstný limitacemi, zvláštním chováním některých částí a chybami, které se objevují s počtem pluginů a úprav. Řešení těchto problémů je stále dražší a dražší a projekt se často stává neudržitelným. Řešení, které zvolil Kulinář, je radikální, ale vyplatilo se - kompletní přepis do vlastního eshopu. Vzhledem k tomu, že u takového eshopu to není úplně malá investice, bylo třeba zvážit několik faktorů, které jsme před samotným návrhem řešení analyzovali. Cílem bylo určit optimální cestu, jak problémy eshopu vyřešit.

Stárnoucí zákazníci

Kulinář je eshop, kde většina zákazníků je ve věku 50+. Petr Stupka jako brand ambasador a autor směsí pravděpodobně nebude mít marketingový efekt na mladší generace. V horizontu 5-10 let je tedy moudré řešit, jak se značka bude vyvíjet. Hlavním tahounem mezi produkty Kulinář jsou směsi koření, jejichž hlavní výhodou je minimální obsah soli a vysoká kvalita surovin. Na takové argumenty "slyší" v současnosti zákazníci napříč věkovým spektrem, ale kromě osoby Petra Stupky zde naráží značka na další překážky: Plastové balení kyblíčku s kýčovitým designem a neodladěný Prestashop se stárnoucím designem mladšímu publiku nesvědčil.

V takové situaci se nabízí vše od základu změnit, ale to je poměrně riskantní krok. Velké změny ve vizuálech mohou znamenat odcizení původní zákaznické základny. U změn obalů je pak třeba řešit přechod na nová balení včetně stojanů a rozfázování zásobování pro postupnou obměnu balení v regálech. I zde pak hrozí, že stálí zákazníci nebudou moct produkty najít. Vědomi toho, že změny musí přivést minimálně tolik zákazníků, co se při změně cílení ztratí, jsme se u Kulináře rozhodli pro cestu modernizace, která startuje na webu - v digitálním marketingu. Sortiment bude postupně rozšiřován o řady zaměřené na kvalitu surovin a ekologii, které budou reflektovat cílení na nové skupiny zákazníků.

Zaběhlý systém

Přechody mezi systémy bývají bolavé téma. U eshopů, které již jsou zaběhlé a nějak fungují, se stará o provoz shopu obvykle několik lidí, kteří jsou denně ve styku s tímto software. I přesto, že systémy mají občas i velké nedokonalosti, uživatelé si většinou najdou nějaký svůj postup, kterým to obcházejí a řeší to. Bývá to zdlouhavé a neefektivní, ale uživatelé si na to zvyknou a nové zaměstnance musí zaučovat tyto nelogické a neintuitivní praktiky.

O to větší radost máme, když máme možnost přechodem na nový systém odstranit všechny překážky k tomu, aby správci eshopu mohli procesy odbavovat efektivně. Přechod systémů je ale třeba vždy opatrně plánovat a pro Kulináře jsme proto věnovali pozornost jak odlazení rozhraní a funkcionalit, tak pečlivému proškolení všech zaměstnanců obsluhujících systém. 

B2B

Jednou z funkcionalit, kterou stále častěji naši zákazníci poptávají, je pokročilé řešení B2B rozhraní. Kulinář formou eshopu řeší i objednávky na prodejní místa, která jsou zpravidla menší obchůdky po celé republice. Eshop je pro ně přívětivé prostředí, které jako běžní uživatelé znají. B2B je proto řešeno pro takové uživatele přes různé úrovně uživatelských účtů. Podle jejich úrovně vidí cenu produktů a také se validují množstevní limity pro objednávky. Pro více pokročilé uživatele a větší odběry je součástí rozhraní eshopu i modul pro rychlou objednávku s vyhledáváním pomocí EANu.

Konfigurátor koření

Vždy apelujeme, aby naši zákazníci přemýšleli o eshopu mimo zajetou rovinu danou krabicovým řešením. Naplno využijí totiž eshopu na míru, pokud navrhneme a implementujeme právě něco, co na běžné standardizované platformě nejde. Taková konkurenční výhoda může mít nebývanou business value. Kulinář již v minulosti pracoval s různými balíčky koření a teď se s novým eshopem nabízelo hned na první vánoční sezonu připravit možnost takovou sadu koření si postavit podle přání.

Vznikl tak konfigurátor, který umožňoval vložit vybrané produkty do balení po 3 nebo 6 kusech. Konfigurátor s lehkou online reklamou přinesl desítky objednávek během pár dní před Vánoci a zvýšil tak průměrnou hodnotu objednávky. Dárkovému balení totiž lidé dali často přednost před koupí 1 nebo 2 kyblíčků jako dárek.

Výzvy budoucnosti

Eshop Kulinář se nadále rozvíjí a kromě výzev s targetingem a positioningem značky pracujeme také na rozšiřování integrací do dalších systémů, které umožňují automatizaci procesů. U rostoucích eshopů absence automatizace totiž přináší stále větší náklady a tím roste i hodnota, kterou přináší automatizace. "Kumšt" je odhadnout správně bod, kdy do automatizací investovat. U eshopu Kulinář se už vzhledem k počtu objednávek většina automatizací vyplácí.

Činnost Studia Kulinář se minulý rok rozrostla ještě o prodej moderních skládacích tašek, pro které byl vytvořen vlastní eshop jako rebrandovaná kopie kulinar.cz. Nový eshop ale trpí nedostatečným budgetem na propagaci a jako mladý eshop nemá dostatečný organický dosah. Prodeje se tak dohání na zaběhlém eshopu kulinar.cz, což na druhé straně rozbíjí celistvý pohled na sortiment a značku zaběhlého shopu. Vize je tak ve střednědobém horizontu znovu oddělit sortiment tašek od eshopu, jehož jádrem jsou koření a kuchyňské potřeby.

eshop
IT provoz
PPC propagace
Tvorba marketingové strategie
Grafické služby
Webdesign
SEO

Budget projektu

Příležitosti k využití

  • produkt s výborným poměrem cena/kvalita
  • zaběhlý brand
  • existující distribuční síť
  • spokojení zákazníci

Hlavní výzvy projektu

  • přechod z Prestashopu
  • rozšíření cílové skupiny
  • rozvíjející se konkurence

Chcete se dotknout víc než
špičky ledovce?

<Path> Layer 1