Audit zdarma? Jen marketingový trik. Jak získat skutečně objektivní hodnocení?

Aktualizováno: 10.1.2025, Zabere vám 10 minut času

Ve vodách digitálního marketingu je to samý žralok – jednou z největších nástrah je lákavá nabídka auditu zdarma. Ať už vás takto osloví někdo se SEO auditem, auditem webu, UX konzultací, zhodnocením vašich online kampaní nebo jinou pomocí „zdarma”, zbystřete.

Jak může být audit zdarma?

Nemůže. Každá firma čas svých zaměstnanců platí a je logické, že jejich výdaj chtějí vyrovnat o to větším příjmem.

U agentur, které takové audity poskytují, jde tedy primárně o jeden cíl: získat si vás jako klienta. Konzultace nebo audit zdarma je pro ně způsob, jak získat kontakt a doufat, že se jim investovaný čas vrátí.

 

Proč není audit zdarma objektivní?

Situace je podobná, jako kdyby soudce dostával bonusy za počet odsouzených a uvězněných. Jeho motivace by nebyla zhodnotit případ objektivně. V případě auditu webů, kampaní nebo softwaru není nikdy výsledkem „vše je nastaveno správně”, protože firma nemá jakoukoli motivaci takový závěr publikovat.

Jaké problémy tedy bezplatný audit přináší?

1. Agentura „nafukuje” chyby.

Poskytovatelé auditu využívají toho, že do hry vstupují většinou v moment, kdy má podnikatel (nejčastěji e-shopař) pochybnosti o kvalitě zpracování od stávajících dodavatelů. 

Stačí tedy najít co nejvíce problémů a chyby, které jsou i jen drobné, nepodstatné nebo nebo v kontextu dokonce záměrné (ano, i to se stává), často prezentují jako fatální selhání. Následuje fáze „my vám to uděláme lépe.“

2. Chybí hlubší analýza byznysu.

Skutečně objektivní audit vyžaduje čas, analýzu historických dat, pochopení vašeho byznysu a prostředí. Agentury s bezplatnými audity toto nezajímá – zaměřují se jen na to, co jim pomůže rychle přesvědčit. 

Přeci jen nechtějí investovat desítky hodin do pochopení toho, jaké kampaně jste před dvěma lety zkoušeli a co jste ověřili, že nefunguje. Co kdyby navíc hlubší porozumění vysvětlovalo, proč některé věci jsou udělané „suboptimálně”.

3. Skryté náklady aneb za všechno nakonec zaplatíte.

Ačkoli je „audit” zdarma, tak stát se klientem „auditora” znamená, že za něj nakonec stejně zaplatíte. Agentura potřebuje výdaje pokrýt a vy jste zdrojem tržeb, ze kterých to jde. To ale platí také pro reklamu nebo, nepokrytecky uznejme, i pro tento článek, který musel někdo napsat a je financován z tržeb od našich klientů. 🙂

 

Proč neděláme audity zdarma

Naše filozofie je jednoduchá: objektivita, transparentnost a efektivita. Víme, že s bezplatnými audity toho nejsme schopni docílit. 

  • Nechceme se účastnit dravého přetahování o klienty pomlouváním práce ostatních. Vztahy s klienty zakládáme na vzájemné důvěře a spolupráci.
  • Řádný audit vyžaduje velké množství času k pochopení všech souvislostí, podrobnou analýzu nastavení a historie výsledků.
  • Ceníme si dobře odvedené práce a uznáváme, že jsou mezi freelancery a agenturami šikovní dodavatelé. Umíme říct, že je někdo jiný vhodnějším dodavatelem než my, pokud to tak cítíme.

 

Alternativa pro skutečně objektivní zhodnocení

Po několika praktických zkušenostech jsme se rozhodli nabízet objektivní hodnocení a spolupráci se stávajícími dodavateli.

Když přicházíme s hodnocením online kampaní nebo webů, neděláme to proto, abychom přetáhli klienty od jiných agentur. Poskytujeme pohled zvenčíkonzultujeme a přinášíme nápady nebo podněty.

Jde o spolupráci, kdy stávající dodavatel může dále vše spravovat a my jednorázově nebo i dlouhodobě poskytujeme konzultace, které mohou být prospěšné pro všechny strany.

Naším cílem je vždy:

  • Identifikovat příležitosti ke zlepšení: Nezveličujeme chyby, ale hledáme způsoby, jak optimalizovat (s ohledem na náročnost) úpravy, závažnost problému a potenciálně získané hodnoty.
  • Podpora současného týmu: Spolupracujeme se stávajícím dodavatelem, poskytujeme feedback z našich zkušeností napříč projekty, navrhujeme, co vyzkoušet, a dohlížíme na výsledky.
  • Vytváření dlouhodobé strategie: Společně hledáme cesty, jak udržet vše dlouhodobě na co nejvyšší úrovni.

 

Jak funguje nezávislé hodnocení marketingových kampaní?

Skutečně kvalitní a objektivní audit není rychlovka. Nejprve procházíme vaše kampaně do hloubky, včetně historie, předchozích testů, zvolených strategií a výsledků. Chceme porozumět vašemu byznysu, a proto bereme v úvahu všechny možné detaily od specifických obchodních cílů po omezení v rozpočtu.

Dále přicházíme s jasnými a konkrétními kroky, které můžeme my nebo váš stávající správce kampaní snadno implementovat. Ne vždy je nutné dodavatele měnit. Často stačí pomoc a pravidelná kontrola, aby váš tým nebo agentura docílili lepších výsledků.

 

Kolik stojí skutečně objektivní audit?

Ceník pro objektivní audit by popíral základní princip individuálního přístupu a dostatku času, který závisí na konkrétní situaci a detailní analýze.

Obecně lze říci, že u menších projektů jde o jednotky tisíc korun. Stejně tak i u pravidelných konzultací. U většího software to ale mohou být i desetitisíce.

Příště, až uvidíte nabídku na bezplatný audit, položte si otázku, jaká je motivace agentury vyhodnotit vaše kampaně zadarmo a objektivně. A jestli za rok nebudete s novou agenturou opět v situaci, kdy další agentura přijde s alarmujícími výsledky dalšího auditu zdarma.

Kategorie

Medvěd lední

Chcete se dotknout víc než špičky ledovce?