S pronikáním IT do všech sfér businessu (od marketingu po výrobu) se objevují nové potřeby firem. Není neobvyklé, že se digitalizace a automatizace provádí ve firmě postupně podle priorit a rozpočtu. Vzniká tak často několik až mnoho systému, z nichž každý slouží svému účelu - účetní systém eviduje a vydává doklady, skladový systém spravuje zásoby, logistický systém řídí expedici, výrobní systém ovládá výrobní procesy, e-shop ukládá a spravuje proces objednávek.
Software v takovém případě sice prorostl celou firmou a zefektivnil její chod, ale jednotlivé systémy spolu nekomunikují - E-shop přijme objednávku, účetní zadá do účetního systému fakturu, skladník do svého systému zanese výdej zboží, výroba zadá výrobu produktu do svého systému atd. Místo 1 automatického procesu jsou 4 manuální kroky ve 4 systémech.
K obrovskému zefektivnění proto dochází propojením (integrací) systémů do jednoho velkého ekosystému. Nejde jen o úsporu času, ale také i minimalizaci selhání lidského faktoru. V modelovém případě o objednávce z e-shopu ví všichni zúčastnění, kterým se v jejich subsystémech automaticky nahraje relevantní informace o objednávce.
Integrace nemusí být plně automatické a mohou probíhat i přes webová rozhraní, kde se kontroluje přenos dat mezi systémy a případně se schvaluje. Pokud se integrují mezi sebou 2 systémy třetích stran (ani jeden jsme nevyvíjeli my a nemáme přístup k jejich kódu), spoléhá se na rozhraní nebo možnostech, jak se k datům dostat. Vytváří se pak nová aplikace, která zajišťuje komunikaci mezi systémy. Integrace se zpravidla skládá z několika velkých částí:
Integrace systémů patří k náročnějším projektům, při kterých je třeba dbát na robustnost a zabezpečení práce s daty. Během komunikace může dojít k celé řadě incidentů nebo výpadků a aplikace musí být připravena na to, že se v komunikaci problém objeví a minimálně událost zaznamená a informuje o jejím vzniku.
Je třeba říci, že existují případy, kdy integrace není možná anebo by byla nedostatečně funkční, případně nerentabilní. Je proto vhodné vždy pečlivě analyzovat celé prostředí a zvážit rizika a alternativy, mezi které patří migrace na nové systémy, které integraci umožní nebo usnadní.