Webové stránky s eshopem

Aktualizováno: 18.9.2023

Jednou ze zajímavých výzev, se kterou se občas setkáme je scénář, kdy základním kamenem online prezence firmy jsou klasické informativní webové stránky. Postupem času anebo jako doplněk však vzniká potřeba připojit malý eshop. Počet produktů bývá v řádu jednotek, kategorie eshop nemá. Tento případ je zajímavý tím, že není zcela neobvyklý, ale zároveň na takové případy neexistuje mnoho řešení mezi krabicovými systémy ani online službami na pronájem. Proč to tak je a jak řešíme takový projekt my?

Zásadním argumentem, proč webové stránky s malým eshopem mají vývoj na míru jako efektivní řešení, je složitost eshopu. Šablonová ecommerce řešení jsou navržena a koncipována jako obecná řešení pro tisíce projektů se stejnými požadavky. Eshop jako takový je relativně složitý a rozsáhlý projekt, který musí řešit dopravy, platby, procesy objednávky, ale také jsou na něj kladeny legislativní požadavky. A bohužel je úplně jedno, jestli na eshopu je tisíc produktů nebo prodáváte na webu 3 kusy z Vaší kolekce merche. Většina funkcionality objednávání a plateb tam musí být nějak ošetřena.

Naproti tomu webové stránky mívají diametrálně odlišný charakter, kdy většina úsilí jde na webdesign, obsah, optimalizace cesty k poptávce nebo kontaktování, apod. Firemní webové stránky mívají designově odladěné podstránky, kterých bývají až desítky -  historie firmy, prezentace týmu, blog, portfolio služeb, reference, a tak dále. To jsou zase věci, které neřeší hotové eshopové platformy.

Na první pohled jednoduchý projekt, který je tak většinou i prezentován, je tedy paradoxně spojením výzev eshopu a výzev webových stránek. V praxi některé projekty končí tak, že rozdělí web na dva oddělené systémy - jeden je čistě pro eshop, ale protože eshop neumí upravit design podstránek, tak ještě vedle běží klasické webovky (typicky www.firma.cz a eshop.firma.cz). Pak je ale většinou problém sladit mezi sebou navigaci a design tak, aby uživatele nemátlo přepínání mezi webovými stránkami a eshopem. 

Dalším řešením je obětovat vzhled podstránek a postavit celý projekt na eshopové platformě. Wordpress a Woocommerce byly oblíbeným řešením, kde Wordpressové šablony uměly dobře obsloužit i obsahovou část webu, nicméně zpravidla to stejně končilo u toho, že v menu se objevila položka eshop a ta směřovala na plnohodnotný eshop, který ale byl prázdný, protože Woocommerce je designován na kategorie, parametry a širokou škálu produktů.

Jak tedy řešíme podobný projekt my? Překvapivě jsme vyzkoušeli všechna ze jmenovaných řešení a akceptovali kompromisy každého z nich. U webových stránek na míru, kde je rozumný budget, je nejlepší cestou provázat prvky eshopu přirozenou cestou s obsahem webových stránek tak, aby eshop a stránky nepůsobily jako oddělené systémy.  Pro nákupní část pak buďto děláme kompromisy ve zjednodušení objednávky a košíku na jakousi poptávku. Díky tomu nemusíme řešit celou řadu procesních a legislativních prvků eshopu. Pokud se očekává hodně objednávek nebo eshopová část vyžaduje přeci jen více funkcionality, používáme naší interní platformu Anyshop, která je vysoce modifikovatelná a lze ji provázat s administrací webových stránek. 

Medvěd lední

Chcete se dotknout víc než špičky ledovce?