Co znamená Funnel (Prodejní/Marketingový trychtýř)?

Funnel, česky trychtýř, je vizuální model, který znázorňuje a měří cestu, kterou prochází potenciální zákazník od prvního kontaktu se značkou až po finální nákup (konverzi). Jeho tvar trychtýře symbolizuje přirozený úbytek lidí v každé fázi – na začátku oslovíte široké publikum, ale jen malá část z nich se nakonec stane platícími zákazníky.

Nejčastěji se funnel dělí do několika fází, které odpovídají psychologii nákupního rozhodování (např. model AIDA). V horní, nejširší části (Top of the Funnel - ToFu) je cílem vzbudit povědomí (Awareness). Uprostřed (Middle of the Funnel - MoFu) se snažíte vzbudit hlubší zájem (Interest) a touhu (Desire). V dolní, nejužší části (Bottom of the Funnel - BoFu) pak vedete zákazníka k finální akci (Action).

V poslední době je koncept funnelu masivně popularizován různými "prodejci kurzů a šablon", kteří ho prezentují jako magický stroj na peníze. Jejich přístup se často soustředí na agresivní taktiky a nabídky "zdarma", které mají lidi rychle "nacpat" do trychtýře. Tento mechanický pohled ale často ignoruje to nejdůležitější: kvalitu samotného produktu a autenticitu značky. Sebelepší funnel vám nepomůže, pokud na jeho konci čeká slabý produkt – nespokojený zákazník se stejně nevrátí. Navíc, příliš tlačící a manipulativní prodej může značku snadno proměnit v nedůvěryhodný bizár k smíchu.

Skutečný smysl funnelu tedy není v tom, jak zákazníka "ulovit", ale v tom, jak mu co nejlépe pomoci v jeho nákupní cestě. Je to především diagnostický nástroj. Umožňuje nám identifikovat, kde zákazníci tápou a odcházejí, a tato místa vylepšit. Cílem není lidi do něčeho natlačit, ale odstranit překážky a budovat důvěru, aby k nákupu došli přirozeně, protože našli řešení, které jim dává smysl.