MVP, neboli "minimální životaschopný produkt", je verze nového produktu, která obsahuje pouze tu nejnutnější sadu funkcí, aby byla schopna plnit svůj základní účel a uspokojit první skupinu uživatelů (tzv. early adopters). Cílem není vytvořit dokonalý a plně vybavený produkt, ale co nejrychleji a s co nejmenšími náklady ověřit klíčovou myšlenku a hypotézu na reálném trhu.
Princip MVP je v přímém protikladu k tradičnímu přístupu, kdy se firma roky snaží v utajení vyvinout "finální" produkt, který pak s velkou slávou uvede na trh – a často zjistí, že o něj nikdo nemá zájem. MVP naopak říká: "Pojďme postavit tu nejjednodušší možnou verzi, která řeší ten nejpalčivější problém, a dostaňme ji co nejrychleji k reálným lidem."
Hlavní hodnota MVP nespočívá v tom, co produkt umí, ale v tom, co se díky němu naučíme. Zpětná vazba od prvních uživatelů je tím nejcennějším zdrojem informací, který řídí veškerý další vývoj. Firma tak neriskuje obrovské investice do funkcí, o které nikdo nestojí, a místo toho staví produkt iterativně, krok za krokem, na základě reálných dat a potřeb svých zákazníků. Je to nejchytřejší způsob, jak v digitální džungli minimalizovat riziko a maximalizovat šanci na úspěch.