Co znamená Upselling?

Upselling je prodejní strategie, jejímž cílem je přesvědčit zákazníka, aby si místo původně zvažovaného produktu zakoupil jeho dražší, vylepšenou a prémiovější verzi. Nejde o to prodat cokoliv navíc, ale nabídnout vyšší hodnotu v rámci stejné produktové kategorie. Klasickým příkladem je nabídka většího menu ve fast foodu za mírný příplatek nebo doporučení výkonnějšího modelu notebooku s větším diskem a pamětí.

Základem úspěšného upsellingu je dokonalá znalost potřeb zákazníka a správné načasování. Nabídka musí přijít v momentě, kdy je zákazník již rozhodnutý pro nákup, a musí mu dávat smysl – vylepšení mu musí přinést reálný a pochopitelný benefit. Agresivní nebo nerelevantní upselling může naopak zákazníka odradit a poškodit jeho důvěru ve značku.

Pro firmu je upselling mimořádně efektivní. Zvyšuje průměrnou hodnotu objednávky (AOV) a celkovou hodnotu zákazníka (CLV) s minimálními náklady na akvizici, protože pracuje se zákazníkem, který je již v nákupním procesu. Je důležité ho nezaměňovat s cross-sellingem, což je nabídka doplňkových, souvisejících produktů (např. nabídka myši k notebooku). Zatímco cross-selling rozšiřuje nákup do šířky, upselling ho zvyšuje do výšky.