Tvorba eshopu - má smysl vývoj eshopu na míru?

Eshop se točí v každodenním provozu kolem technického řešení. Eshop jako software je srdcem ecommerce podnikání. Poskytuje rozhraní pro zákazníky, kteří objednávají i rozhraní pro administraci eshopu a odbavování objednávek. Eshopových systémů je dnes na výběr hodně a jsou mezi nimi velmi povedené a oblíbené. Přestože tvorba eshopu na míru je jednou z našich hlavních služeb a zákazníci často za námi s takovou poptávkou přicházejí, vždy s nimi konzultujeme možnosti a nejednou (trochu paradoxně) jsme doporučili zvolit něco jiného než právě vývoj na míru. Jaké tedy jsou možnosti?

Hotový systém na pronájem - Shoptet, Eshop rychle, Shopify,...

Využití pronájmu systému formou SaaS (software as a service) má výhodu v rychlém snadném nastavení, minimální počáteční investici, obrovskému výčtu připravených funkcionalit a integrací. Kde je tedy problém a proč tedy Alza neběží na Shoptetu?

Jako příklad těchto systému bereme Shoptet proto, že v českém prostředí je to platforma nejoblíbenější a subjektivně pro českého eshopaře nejlepší. Výhody předchozího odstavce platí pro Eshop na Shoptetu pouze pokud se spokojíte s tím, co Shoptet ve svém základu nabízí.

Shoptet v základu

Základem se rozumí to, co má Shoptet předpřipravené - vyberete jednu z hotových šablon, nastavíte barvy, písma, změníte texty, nastavíte dopravy, propojíte s Heurékou, nastavíte Analytics, připravíte obchodní podmínky, definujete kategorie, vložíte produkty.... No je toho vlastně i tak dost, nicméně v porovnání s jakýmkoli jiným řešením je tato cesta skutečně jednoduchá.

Výsledkem je eshop, který vypadá většinou solidně, ale není nijak hezký nebo originální - je to na šabloně, kterou používají stovky dalších eshopů. To nepřidává Vaší důvěryhodnosti ani moc nezaujme někoho, kdo na Internetu pravidelně nakupuje. Pokud Váš produkt, cenová politika, reklama a zákaznický servis nejsou top, takovýto eshop to rozhodně nezachrání.

Také Vám možná bude leccos chybět. Balíkobot, pokročilejší nastavení SEO, budete chtít víc produktů, apod. Zde přichází doplňky, které jsou sice hotové, ale stejně jako celý systém Vás stojí pár set Kč měsíčně, i doplňky jsou takto placeny. Výsledkem bývá u většiny eshopařů měsíční faktura mezi 1000 a 2500 Kč.

Přestože možná sugestivně tato varianta nepůsobí dobře, pro začínající eshopaře je to skvělá možnost, jak se se vším seznámit, pochopit, vyzkoušet a odladit. Tím, že nejsou velké bariéry vstupu do této varianty, nejsou ani velké závazky, které by znamenaly, že nelze přejít jinam.

Upravený Shoptet

Když máte vyšší očekávání nebo jste si vyzkoušeli, že o Vaše produkty je zájem a potřebujete nebo chcete něco víc, přichází na řadu upravování základních prvků Shoptetu. Tohle není naše oblíbená činnost, protože se nemění původní kód, ale přidávají se pravidla, které přebíjí pravidla dané Shoptetem. Z hlediska čistoty a udržitelnosti kódu je toto nedobrá praktika.

Je to ale způsob, jak celkem levně "nějak" eshop upravit. Měsíčně zůstává cena stejná, ale náklady rostou o jednorázové a pak průběžné úpravy kodéra. Tento způsob úprav má své limity, ale čistě teoreticky mohou být změny tímto přepisováním natolik výrazné, že eshop bude vypadat skutečně originálně. 

Shoptet "na míru"

Obrovskou výhodou Shoptetu je backendová platforma s administrací. Výčet funkcionalit obohacený ještě doplňky umožňuje využít funkcionality, které eshopy na míru vyvíjejí v řádech stovek tisíc. Pokud těchto funkcionalit naplno využijete a myslíte to vážně i s originalitou a odladěním zákaznické části eshopu, nabízí Shoptet možnost nechat vývojáře napsat vlastní šablonu. Vývojáři také mohou psát vlastní doplňky. Eshop se tak stává eshopem takřka na míru - pouze jádro eshopu je neměnné. 

Tato varianta je bohužel nákladnější a kromě řádově vyšších desítek nebo i stovek tisíc Kč za webdesign a šablonu na míru obnáší měsíční platbu za tuto formu využití platformy. Ta se pohybuje kolem 10 tisíc Kč měsíčně.

Open source systém - Wordpress (Woocommerce), Prestashop, Magento,....

Pokud měsíční platba za pronájem není Vaším šálkem čaje, nabízí se dříve nejoblíbenější řešení eshopu. Open source systémy (my si jako ten vzorový vezmeme tentokrát Prestashop) poskytují možnost "stáhnout si" a používat zdarma platformu, kterou vyvíjí týmy dobrovolníků z celého světa. Dostáváte tak bezplatně cenný kód, ale je si třeba uvědomit také hrozby a nevýhody s tím spojené.

Open source kód je veřejně přístupný a stejně jako vy si ho stáhnete, také ho mohou analyzovat hackerské skupiny a vytvořit plugin nebo jinak využít objevených zranitelností v kódu. Jakékoli napadení je pak snadno aplikovatelné na tisíce eshopů, které systém využívají. To má za následek potřebu pravidelných aktualizací.

Celý systém i jeho šablonu musíte sami někde hostovat. Webhosting je k provozu jediná služba, kterou musíte platit (řádově od 1000 Kč ročně). Na webhosting se kód eshopu přesune obvykle přes FTP a nainstaluje se. Na rozdíl od Shoptetu, Prestashop nic negarantuje a neposkytuje žádnou podporu - vše si obstaráváte a řešíte sami, případně potřebujete profesionála, který Prestashop připraví.

I s nastavením eshopu je více práce, protože šablony nejsou natolik připravené, aby je stačilo pouze aktivovat. Některé také nejsou připraveny na češtinu nebo je složitější nastavit různá česká specifika. Výhodou oproti Shoptetu je větší počet zakoupitelných hotových šablon různě po Internetu. Opět se to ale neobejde bez zásahu profesionála, který šablonu zprovozní. Pluginy (doplňky) bývají zdarma nebo jednorázově placené. Ani u nich ale nepočítejte s velkými zárukami - ty zdarma bývají totiž také open-source.

Výhodou open-source systému je, že můžete jakkoli do systému zasahovat, protože máte k dispozici zdrojový kód. Programátor tedy může docílit prakticky čehokoli. Je to ta nejefektivnější cesta? Většinou ne a také se tím můžete připravit o možnost aktualizace (protože aktualizace by přemazala Váš upravený kód). Možnosti přizpůsobení a rozšíření jsou u Prestashopu ale určitě větší než u Shoptetu a odpadá měsíční platba za pronájem. 

Eshop na míru

Tvorba eshopu na míru je pro ty, kteří mají nejvyšší cíle, myslí to s eshopem smrtelně vážně a chtějí vše přizpůsobené přímo pro ně. Ve světě vývoje eshopů na míru nejsou vlastně žádné limity. Je to ale podmíněno nesrovnatelně vyšší investicí, jelikož vše co Shoptet nebo Prestashop jednou vyvinuli pro jejich platformu a pouze se kopíruje na další a další instance, tak u eshopu na míru se píše na zelené louce. 

Největší a nejznámější eshopy světa mají svá vlastní oddělení (někdy dceřinné firmy), které vyvíjejí jejich vlastní systémy, které jsou šité na míru všemu od marketingu, přes analytiku, CRM, ERP, logistické systémy, skladová hospodářství, účetnictví... Vzhledově ani funkcionálně může být eshop naprosto unikátní a přinášet tak skutečné konkurenční výhody na poli technického řešení eshopu, protože zatímco všichni na Shoptetu mají k dispozici stejné funkce, s eshopem na míru můžete přijít s věcmi, které nikdo ještě neudělal a na Shoptetu ani nemůže.

Nejžhavější otázka je samozřejmě kolik stojí eshop na míru... A to je otázka, na kterou není jednoznačná odpověď. Společnosti, jako jsme my, si ve vývoji pomáhají kódem, který vyvíjely dříve pro jiné projekty a často si skládají tzv. "codebase", aby s každým novým projektem nevyvíjeli vše znovu. My jsme za roky vývoje připravili vysoce přizpůsobitelnou platformu, která nám umožňuje obsloužit naprostou většinu požadavků na eshop na míru. Využití takové interní "platformy" pro zákazníka znamená dramatickou úsporu nákladů a až na výjimky nenarazí na situaci, kdy by nebylo možné požadavek implementovat. Jde tedy de facto o eshop na míru a s kompletní cenovkou řádově od 100 tis. Kč jde o jedno z nejlevnějších a zároveň kvalitních řešení eshopu na míru.

Návrhy a implementace rozsáhlých eshopů na míru, kdy se skutečně vše píše od začátku, jsou otázkou dlouhodobějšího vývoje. Celková cena bývá v řádech jednotek až desítek milionů. Ryzí eshop na míru je z našeho pohledu řešení vhodné pouze pro desítky největších "ecommerce aktivních" společností v ČR.

Alternativní řešení eshopu

Výčet ecommerce nástrojů nekončí samozřejmě u těchto možností. V tomto výčtu chybí například specializované systémy, které jsou vyvíjeny pro specifické obory a jsou jim přizpůsobeny. U takových systémů ale nelze genericky definovat jejich vlastnosti, klady ani zápory. Jsou mezi nimi flexibilní a progresivní řešení stejně jako drahé zastaralé "molochy", které jsou pohledem provozu i vývoje otřesné a udržují se jen díky velké bariéře takový systém opustit a přejít na jiný.

Na druhé straně spektra jsou rozvíjející se marketplacy, kam se dodávají produkty přes XML feedy a o prodej se stará "cizí eshop". Také Facebook Marketplace nebo Etsy lze považovat za platformu pro prodej.

Samostatnou a zajímavou kategorií, která často nezapadá do žádného krabicového řešení jsou pak webové stránky s eshopem. 

Chcete se dotknout víc než
špičky ledovce?

<Path> Layer 1