NPC je zkratka pro "Non-Player Character", což v původním významu označuje jakoukoliv postavu ve videohře, která není ovládána hráčem, ale počítačem. Jsou to obyvatelé herního světa – prodavači, nepřátelé, zadavatelé úkolů nebo jen kolemjdoucí, kteří dotvářejí atmosféru. Jejich chování je předem naskriptované, mají omezenou sadu dialogů a reagují na hráče pouze v rámci předem definovaných mantinelů. Slouží jako kulisa nebo nástroj pro posun v ději.
V posledních letech tento termín přesáhl hranice herního světa a stal se populárním internetovým memem a slangovým výrazem. V tomto novém kontextu se označení "NPC" používá pejorativně pro člověka, který podle mluvčího postrádá vlastní názor, kritické myšlení a samostatnost. Takový člověk je vnímán jako někdo, kdo pouze opakuje obecně přijímané názory a fráze z médií nebo sociálních sítí, aniž by o nich hlouběji přemýšlel – chová se tedy jako herní postava s předprogramovanými odpověďmi.
Metafora NPC tak slouží jako kritika konformity a pasivního přejímání informací. Ačkoliv se často používá ve zjednodušující a urážlivé formě v politických či kulturních debatách, její podstata poukazuje na reálný jev v dnešní informačně přesycené společnosti. Je to zkratka pro popis jedince, který se jeví jako "bezduchý" a postrádající vnitřní monolog či autenticitu.